Filmul clasic românesc la Festivalul Dilema Veche

 

După un periplu prin câteva oraşe ale ţării: Constanţa, Ploieşti, Oneşti, Fălticeni – acolo unde numărul mare al spectatorilor a demonstrat că, dincolo de latura nostalgică sau rolul educaţional asumat, filmul clasic românesc poate face încă eveniment –, CARAVANA FILMULUI ROMÂNESC Capodopere ale cinematografiei naţionale se opreşte, pentru o seară, pentru o oră şi jumătate, la Festivalul Dilema Veche de la Alba Iulia.  Seara de 31 august va însemna, aşadar, întâlnirea publicului din Alba Iulia cu unul dintre filmele itinerate de CARAVANĂ, în această vară: SECVENŢE de Alexandru Tatos.

 

Aflat la a doua ediţie, Festivalul Dilema Veche oferă o experienţă culturală specială prin alăturarea mai multor domenii ale culturii şi ale artei. Acest lucru prinde viaţă într-un spaţiu special ales: Cetatea Alba Carolina, un loc care nu ne dă voie să uităm că prezentul se întâmplă doar sprijinindu-se pe trecut, fie că îl continuă, fie că îl neagă.

 

În această idee, alegerea făcută de organizatorii Festivalului de a prezenta tocmai acest film nu este una întâmplătoare. Critica de specialitate consideră că cei care au pus, înainte de 1989, bazele cinematografiei româneşti moderne, din care îşi trage seva – direct, spun unii, doar întâmplător, spun alţii – Noul Val a cinema-ului românesc actual sunt:  Lucian PINTILIE (prin RECONSTITUIREA),  Mircea Daneliuc (prin PROBĂ DE MICROFON) şi Alexandru Tatos (prin SECVENŢE).

 

Ei au „indicat calea: cinematograful adevărat era (= nu putea fi decât) acel cinema care ia pulsul actualităţii, intervenind în realitatea trucată a epocii cu intensitatea unei camere-laser ce arde rece straturile protectoare ale acesteia, mergând până la adevărul (netrucat) din spatele lor.”, notează Alex Leo Şerban (Cele două bătăi de pleoapă ale modernităţii), chiar dacă „nici Daneliuc, nici Pintilie (și nici Tatos) nu renunţă la decupajul analitic, adică la normele modului clasic de a povesti în imagini cinematografice.”, continuă Andrei Gorzo (Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu).

 

SECVENŢE este cel mai rezonant film al lui Alexandru Tatos. Realizat în 1982, dar destul de puţin rulat înainte de 1989 din cauza piedicilor puse de autorităţi, pelicula face parte din filmografia densă a regizorului, care mai enumără: Mere roşii, Duios Anastasia trecea, Casa de pe câmpuri, Fructe de pădure, Secretul armei... secrete şi multe altele.

 

Format din două scurt-metraje şi de un mediu-metraj (Telefonul, Prospecţia, Patru palme), aflate însă în legătură, filmul îşi plasează acţiunea chiar în mijlocul facerii unui film, cu personajele lui – de la regizor la actori şi figuranţi – jucând, rând pe rând, «rolurile» din faţa şi din spatele ecranului şi descoperind, în cursul acestui proces, că rolurile din viaţa reală sunt infinit mai greu de jucat.” (Alex Leo Şerban – Cele două bătăi de pleoapă ale modernităţii).

Din distribuţie fac parte: Mircea Diaconu, Geo Barton, Ion Vâlcu, Emilia Dobrin, Dragoş Pâslaru, Costică Drăgănescu, Luminiţa Gheorghiu şi însuşi regizorul, precum şi directorul de imagine Florin Mihăilescu.

 

Aşadar, vă invităm sâmbătă, 31 august, ora 22.00, la Palatul Principilor Ardealului din Cetatea Alba Iulia, pentru a viziona filmul SECVENŢE, regia Alexandru Tatos, film prezentat în cadrul Festivalului Dilema Veche, prin CARAVANA FILMULUI ROMÂNESC – Capodopere ale cinematografiei naţionale.


În perioada următoare, Caravana Filmului românesc – capodopere ale cinematografiei naţionale va ajunge la Mangalia, în perioada 4-14 septembrie şi îşi va continua drumul în alte oraşe, precum Slatina şi Gura Humorului.

 

*** 

CARAVANA FILMULUI ROMÂNESC – Capodopere ale cinematografiei naţionale este organizată de MDV AUDIO STUDIO şi Fundaţia „Filmul Românesc”, cu sprijinul Consiliului Naţional al Cinematografiei şi al Uniunii Cineaştilor din România, în parteneriat cu Asociaţia Municipiilor din România, ABBIS Studio / Mitra Film şi Festivalul Dilema Veche.

Parteneri media: Cinefan, CinemaRx, Urban Things, Gratuitor.